Friday, June 21, 2019

HOSPITAL SWASTA : ADMISSION / DEPOSIT PRICE

Every now and then, mesti kita selalu jumpa abang kakak segak try nak jual insurance. Dekat mall, dekat mana manalah. Top keywords yang depa selalu guna adalah free admission hospital, semua ditanggung hospital, keselesaan melampau, hibah yang tinggi dan macam macam lagi. Come! Kaksyaa share short brief mengenai Hospital for both Kerajaan/Private jom! 
 
Kelebihan kerajaan dan swasta;
Untuk Swasta, selalunya kelebihan pada efficiency management hospital tu sendiri. Ye lah nak dibandingkan dengan Government yang perlu serve beribu lebih banyak nya pesakit. Tang ni most of swasta boleh dikira menang lah tapi bear in mind! Not all government hospital (specifically differed by departments) macamtu ye. Malah, for certain case setinggi mana pun insurance coverage and choices of hospital yang you ada, for some cases. It still need to refer back to the Hospital Kerajaan sebab disitulah bertempatnya lebih banyak Doktor Pakar dan case case yang unik untuk 2-3rd opinions.

Hospitality (keselesaan) in agak subjektif. Lagi terang mahu bersuluh namapun Swasta tapi Kerajaan juga ada menyediakan ruang keselesaan tapi sangatlah terhad. Hospital Besar macam HKL teramat terhad dan kebanyakan warga super-VVIP atau cliché with-kenalan-orang-atas jeer boleh dapat those privilege di gomen. Anyhow, semi-government macam HUKM, UKM Specialist yang ada Wing private dan Wing Kerajaan would be differ dari segi service dan tahap keselesaannya. Harga nya juga akan mencanak naik kalau nak Wing-Private.

Untuk hospital kerajaan selalu kita dengar yang diorang suka 'melengah' kan certain kes etc tapi I believe ini berdasarkan priority of such cases. Refer to their focus also could be varied sebab number of crowds/cases to handle in daily basis tu akan membuat procedures dijalankan agak siput. Somehow tengok juga on level penyakit -- and dek kerana ini lah juga, some of us yang berkemampuan  untuk allocate sedikit duit for Health Insurance would definitely choose to buy one.

Coz we all understand, di hospital kerajaan's we need to be lebih berdikari dan husnuzon. Yelah, tengah sakit banyak ganguan emosi dan tekanan yet dekat hosp kerjaan they had to serve thousands of patient from all sort of people's background. Sebab tu, husnuzon tu penting.




***
 
With Insurance it allows you to have broader choices. Dari segi masa; nak cepat treatment atau tidak. Broader options of hospital to go. Cth:-accident dekat KM15 Federal Highway, Hospital Besar 20KM away, Hospital Pantai (private) 13KM away. With medical insurance, ambulance akan hantar mana yang paling dekat tau. Itu namanya broader options yang will lead to better health-treatment.
 
Cara admission?
1. Emergency accidental - with medical card insurance (personal/company) it will allows you to have broader choice tadi tuu-- of which hospital untuk pergi at any of above. Ambulance akan ambil pesakit/ hantar ke nearest hospital.

2. Dengan Personal Insurance - Waktu emergency (takkira bentuk apa emergency tu) deposit diperlukan dan ianya bergantung kepada hospital private mana yang you pergi. Deposit charges untul Gleanegles dan Hospital Pantai adalah berbeza. Sebab setiap hospital swasta tersebut ada Class diorang sendiri. Very High, High, Medium and Low.

3. With Company Insurance - Nowadays ada company yang sediakn card medical ataupun E-medical card. With that accessibility of cards, kebiasaannya deposit hospital di Swasta akan di-waived.

4.Admission bed charges - This is differ pula berbeza mengikut berapa rate/package insurance yang kita ambil. Utk Personal insurance it will refers to pakej member bayar. Utk company plan it falls under what Plan you dalam management.

No telefon serta Harga Deposit Hospital Swasta, Kuala Lumpur:-



Pada kaksyaa ada lagi contact and depo list based on Negeri dan Hospital lain.
Kalau nak tau, just drop dekat comment and I'll assist you okay?
 

No comments: